Дијагноза
нивоа развоја у погледу набројаних особина, преко којих се урврђује
социјална зрелост деце за полазак у школу, врши се у погледу:
- умења детета да комуницира и активно учествује у заједничким активностима - учењу, игри и раду;
- укључености у дечији колектив
- социјалног статуса сваког детета у групи (који сваке године утврђује васпитач социометријским истраживањем)
- карактера међуличних односа
- присуства и степена развоја социјалних мотива у понашању детета;
- моралних вредности и вољних квалитета - самосталности, иницијативности, истрајности и организованости;
- односа између оцењивања других и оцењивања себе.
Преузето из књиге ''Модел Б припемног предшколског програма'', проф. др Емил Каменов, Драгон, 2006.
Социјлно-емоционана зрелост детета пред полазак у школу
- дете је у великој мери, способно да контролише емоције, а не да емоције контролишу његово понашање ( дете је развило одређене навике у емоционалном понашању и успоставило емоционалне кочнице - прикривање неких емоција или изражавање у умањеном интензитету него што су доживљене тако да буду прихватљиве околини (нарочито бес и љутња );
- дете је развило одређени степен толеранције на фрустрацију, што ће му омогућити да истраје у учењу и онда када му баш није занимљиво или угодно;
- способно је за одалгање задовољства како би постигло циљ ( решити задатак до краја );
- способно је за сарадњу са другима ( договор, компромис );
- покушава решити конфликте на социјално прихватљив начин;
- мотивисано је за учествовање у друштвеним играма ( игре лоптом, човече не љути се...);
- поштује правила игре;
- развијеног осећаја сигурности и самопоуздања;
- прилагођено друшвеним нормама;
Коришћен текст: ''Припрема дјетета пред полазак у школу'', Удруга за унапређивање квалитета живљења у заједници Заједно, Сењ
Усвојеност примарног степена самосталности и навика:
Усвојеност примарног степена самосталности и навика:
- у самозбрињавању: зна се само обући, обути везати пертле, самостално при јелу и у коришћењу тоалета;
- у саобраћају: познаје појмове: семафор, пешачки прелаз, тротоар, познаје основна правила понашања у саобраћају;
- у комуникацији: познаје и користи обичаје поздрављања, познаје правила понашања на улици, у продавници, када је потребно зна од како и од кога да затражи помоћ;
- радне навике: има и обавља ситна кућна задужења, у вртићу учествује у спремању играчака и ситним задужењима;
Социајално емоционална зрелост - према моделу А припремног предшколског програма
Коришћен текст ''Опште основе предшколског програма'', део ''Модел А припремног предшколског програма''
социјална готовост
социјална готовост
односи
се на могућност стицања специфичних облика понашања потребних за
успостављање и одржавање друшвених веза. Социјални развој детета овог
узраста карактерише све мања зависност од одаслих и све веће склоности
да учествује у социјалним везама и интеракцијама са вршњацима.
емоционална готовост
односи
се на развијање самосталности, поверења и самопоуздања и постизање
емоционалне стабилности. Дете постепено овладава способностима
диференцијације осежања и учи да изражава и контролише своја
емоционална стања.
У оквиру социјално емоционалног развоја треба стварати услове да деца:
- развијају поверење и самопоштовање;
- брину о себи и својој личној сигурности и безбедности;
- траже, дају и примају подршку и помоћ друге деце и одраслих;
- развијају самосталност и иницијативност;
- граде вештине процењивања свог и делања других;
- формирају културно-хигијенске и радне навике;
- развијају истрајност у активностима и задацима;
- изражавају своја осећања и потребе на конструктиван начин;
- развијају саосећајност и вештине слушања;
- стичу вештине за грађење конструктивних односа са другом децом и одраслима и развијање пријатељства;
- препознају и поштују своје и потребе и осећања других;
- развијају осећање припадности групи;
- преузимају одговорност, учествују у доношењу и поштовању правила и осамостаљују се у њиховој примени у свакодневном животу;
- усмеравају своју активност у складу са захтевом или правилом који постави одрасли (као индивидуални или као задатак групи);
- организују, воде и учествују у мањим и већим групама;
- праве и изражавају изборе, планове и одлуке;
- конструктивно учествују у кооперативним и такмичарским играма и активностима;
- опажају и прихватају сопствену и различитост других;
- негују и брину о природној, физичкој и друштвеној средини.
Препоручени садржаји:
Самосазнавање:
- изглед, грађа сопственог тела;
- личне породичне, узрасне,
- полне, здравствене, социјалне, културне, расне, језичке особености;
- осећања;
- различити начини изражавања: телом, покретом, гестом, мимиком, вербално...;
- сопствена понашања, мисли, намере, мотиви; интересовања, жеље, потребе;
- избори, планови и одговорности; залагање, успех, неуспех;
- прихватање себе и других;
- поштовање и самопоштовање;
- опажање и изражавање сопствених ограничења/слабости и могућности/снага; континуитет идентитета кроз време и ситуације (лична, породична, групна прошлост, садашњост и будућност).
Опажање и разумевање других:
- узрасне, полне, здравствене, социјалне, културне, расне, језичке особености других; истоветности, сличности и разлике;
- осећања;
- различити начини изражавања: телом, покретом, гестом, мимиком,
- вербално...;
- понашање, мисли, намере и мотиви других,;
- интересовања, жеље, потребе других; избори, планови и одговорности других; залагање, успех, неуспех других; прихватање од других и других;
- поштовање и самопоштовање других;
- опажање, разумевање и прихватање ограничења/слабости и могућности/снага других; континуитет идентитета других кроз време и ситуације (лична, породична, групна прошлост, садашњост и будућност).
Схватање односа међу људима:
- дечја права; норме и правила;
- социјалне улоге:
- породица - ужа и шира породица, познати и непознати вршњаци и одрасли;
- односи међу људима – сарадња, супарништво, пријатељство;
- занимања људи;
- облици удруживања;
- друштвене, рекреативне, културне, уметничке, спортске и
- истраживачке игре/активности деце и одраслих;
Прихватање себе као члана групе:
- опажање и прихватање себе и других као чланова своје породице, вршњачког пара, мање и веће групе;
- опажање и разумевање своје, вршњачких и улога одраслих у групи;
- опажање и препознавање (не)конструктивних својих улога и понашања и улога и понашања
- других у групној активности;
- развијање и поштовање правила функционисања групе;
- опажање обележја (не)конструктивног тимског рада у групи;
- улоге организатора, водитеља, члана, посматрача групне активности;
- ривалство и узајамност у групи; подела моћи/одговорности и променљивост групне
- хијерархије;
- обележја емоционалних реаговања појединаца и улога у групи;
- праћење и вредновање групне активности;
- промена улога и правца у функционисању и структури мале и велике групе;
- упознавање и примена техника за анализу, предупређивање и решавање проблема/ конфликата у малој и великој групи;
- опажање и разликовање личних и групних интереса;
- управљање и контрола времена и простора у функционисању групе;
- иницирање промене: предлози, дискусија, дебата и различити компромиси; вредновање рада (процеса) и резултата (продукта) групе.
Разумевање социјалних појава:
- опажање, разумевање и укључивање у различите социјалне односе; социјално и емоционално прилагођавање различитим и новим социјалним ситуацијама;
- социјални статус појединца и групе у заједници; опажање, упознавање и прихватање култура и плурализма култура у породици, групи и заједници ( традиције, обичаји, вредности, симболи, празници и сл.)
Уочавање и решавање проблема у социјалном контексту:
- опажање потреба, осећања, мисли, понашања као могућих извора конфликата;
- вештине комуникације (постављање питања, саопштавање, аргументисање,
- закључивање, препоручивање);
- вештине практиковања толеранције и правичности/праведности у односима са другима; упознавање и практиковање конструктивних поступака у предупређивању и решавању социо-емоционалних сукоба, конфликата.